Seuraavat ottelut

Sarjataulukko

Joukkue Ott Pist
1 Vimpeli 30 74
2 Sotkamo 30 68
3 Joensuu 30 62
4 Kouvola 30 62
5 Hyvinkää 30 46
6 Seinäjoki 30 45
7 Raahe 30 44
8 Kitee 30 38
9 Imatra 30 37
10 Koskenkorva 30 30
11 Kankaanpää 30 30
12 Kempele 30 26
13 Siilinjärvi 30 22
14 Alajärvi 30 18

Parhaat joukkueet

Joukkue Pisteet

Parhaat pelaajat

Pelaaja Pisteet

Ohjeet

Superpesispörssi on internetissä pelattava pesispeli, jossa voit kilpailla kavereidesi kanssa sekä kaikkia muita vastaan. Superpesispörsissä valitaan miesten Superpesiksen pelaajista kuvitteellisia joukkueita. Joukkueet saavat pisteitä sen mukaan, kuinka sen pelaajat menestyvät oikeissa Superpesiksen otteluissa.

 


Pikaopas joukkueen luomista varten:

1. Luo käyttäjätunnus

Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua samoilla tunnuksilla. Mikäli et omista tunnusta, luo sellainen Superpesispörssissä. Tunnus tulee aktivoida avaamalla sähköpostiin lähetettävä linkki.

2. Luo joukkue

  • Valitse ylävalikosta Oma joukkue --> Uusi joukkue.
  • Valitse joukkueeseesi pelaajat ulkokentälle. Rajoittavia tekijöitä ovat ulkopelipaikat ja raha.
  • Kun olet valinnut joukkueesi, muodosta sille lyöntijärjestys.
  • Anna joukkueelle nimi. Nimi ei saa olla sama kuin jollain jo olemassa olevalla joukkueella. Toisella ja kolmannella jaksolla voit jatkaa edellisen jaksosi joukkueella valitsemalla joukkueen alasvetovalikosta. Pelaajat tai rahat EIVÄT siirry jaksolta toiselle vaan jokainen jakso on uusi peli.
  • Joukkue tallentuu kun painat Valmis! nappia.

3. Luo kimppa ja liity kimppaan

Luomalla kimpan voitte kilpailla kavereiden kanssa. Kimppa luodaan valitsemalla Kimpat --> Uusi kimppa. liittykää kimppaan (Kimpat --> Liity kimppaan).

 


Joukkueen muodostaminen

Joukkueeseen valitaan 12 pelaajaa ensisijaisesti ulkopelipaikkojen perusteella. Jokaisella valmentajalla voi olla useampia joukkueita, mutta kuitenkin vain yksi Peruspeli jaksoa kohti. Rekisteröitymisen jälkeen sinun tulee luoda itsellesi uusi joukkue.

Valitse seuraavaksi pelaajat joukkueeseesi huomioiden ulkopelin ja sisäpelin vaatimukset sekä rahallinen rajoite.

Ulkopeli

  • Pelaajat on luokiteltu ulkopelipaikkojen mukaan seuraavasti: lukkari, etumies, pesävahti, polttaja, koppari ja jokeri. Jokainen pelaaja on vain yhdessä luokassa.
  • Pelaajan voi sijoittaa vain luokituksensa mukaiselle ulkopelipaikalla, esimerkiksi pesävahdin vain 2-vahdin tai 3-vahdin paikalle.
  • Jokeriksi voi valita kenet tahansa, mutta jokeriksi luokiteltua pelaajaa ei voi valita ulkokentälle.

Sisäpeli

  • Jokaiselle pelaajalle määritellään rooli: etenijä, vaihtaja tai kotiuttaja. Kutakin tyyppiä pitää valita joukkueesta 4 kpl. Tämä tapahtuu muodostamalla lyöntijärjestys, jossa jokaista numeroa vastaa tietty sisäpelirooli.
  • Sisäpeliroolilla on merkitystä pisteidenlaskussa. Lyöntijärjestyksellä ei ole muuten merkitystä kuin roolin määrittäjänä.

Raha

Joukkueen kokonaishinta luotaessa ei saa ylittää 200 000 euroa.

 

Valitse joukkueellesi nimi. Nimi näytetään mm. joukkueiden pistetaulukoissa. Nimi ei voi olla sama kuin jollain jo olemassa olevalla joukkueella.

 

Joukkueen jatkaminen edelliseltä jaksolta

Voit jatkaa edellisen jakson joukkuettasi seuraavalle jaksolle valitsemalla sen joukkuetta luodessasi. Mikäli jatkat samaa joukkuetta, kertyvät pisteesi koko kauden ajalta samalle joukkueelle. Joukkueen jatkaminen EI tarkoita, että saisit 1) käyttöösi samat pelaajat kuin edellisellä jaksolla tai 2) saman rahamäärän, joka olisi joukkueen arvo edellisen jakson päättyessä. Jakso alkaa siis samasta lähtötilanteesta kaikkien joukkueiden osalta!

 

Pistelasku

Kaikille joukkueeseen valituille pelaajille jaetaan peruspisteitä roolista riippumatta seuraavan taulukon mukaisesti.

  • Kunnari (K) = 12 pistettä
  • Lyöty (L) = 5 pistettä
  • Tuotu (T) = 5 pistettä
  • Kärkilyönti (KL) = 1 piste
  • 1. palkinto (1P) = 6 pistettä
  • 2. palkinto (2P) = 3 pistettä
  • Palo mailan varressa (PMV) = -1 piste
  • Joukkueen päästämä juoksu (AnJu) = -0.2 pistettä, ei kuitenkaan jokeriksi valitsemillesi pelaajille

Roolista riippuen pelaajat saavat lisäpisteitä tiettyjen pesävälien kärkilyönneistä seuraavasti.

  • Etenijä: 2 lisäpistettä kärkilyönneistä ykköspesälle
  • Vaihtaja: 1 lisäpiste kärkilyönneistä kakkoselle JA 1 lisäpiste kärkilyönneistä kolmoselle
  • Kotiuttaja: 3 lisäpistettä kärkilyönneistä kotiin

Pelaajan pistemäärä riippuu siis pelaajalle valitsemastasi roolista.

Jokaisessa ottelussa pelaa ottelun alkamisajankohtana voimassa ollut kokoonpano. Mikäli teet muutoksia joukkueeseesi ottelun aikana tai sen jälkeen, eivät vaihdot vaikuta kyseiseen peliin.

 

 

Sijoitus tasatilanteessa

Mikäli joukkueet päätyvät tasapisteisiin jakson päättyessä, pisteiden jälkeen järjestys ratkaistaan seuraavasti:

  • Pisteet kunnareista
  • Pisteet lyödyistä juoksuista
  • Pisteet tuoduista juoksuista
  • Pisteet 1. palkinnoista
  • Pisteet 2. palkinnoista

 

Pelaajien hinnat

Joukkueen maksimihinta joukkuetta luotaessa on 200 000 euroa. Pelaajat hinnoitellaan järjestävän tahon toimesta.

Pelaajien hinnat eivät muutu edellisen jakson viimeisen pelin ja seuraavan jakson ensimmäisen pelin alkamisen välisenä aikana. Ensimmäisen pelin alkamisen jälkeen muuttuvat ostojen ja myyntien mukaan. Kun pelaaja myydään pois olemassa olevasta joukkueesta, hänen hintansa laskee 200€ ja vastaavasti tilalle ostetun pelaajan hinta nousee 200€. Pelaajan minimihinta on 2 000 euroa, jonka alle hinta ei laske.

 

Kimpat

Kun olet koonnut joukkueesi ja päivittänyt sen vähintään Superpeliksi, voit liittyä kaverikimppaan tai luoda oman kimpan ja haastaa kaverisi mukaan. Perustaja päättää kimpan nimen ja salasanan. Kimppaan liittyäkseen pelaajan on mentävä Liity kimppaan -sivulle, jossa on kentät johon Kimpan nimi ja salasana syötetään. Jokainen joukkue voi kuulua vain yhteen kimppaan. Kimpan voi perustaa ja siihen liittyä myös kesken meneillään olevan pelijakson. Kimpan joukkueiden pisteet huomioidaan kimpassa myös takautuvasti.

 

Pelin kulku

Peliä pelataan kahdessa (2) jaksossa. Ensimmäinen jakso on kevätkierros ja se kestää kauden alusta kesätaukoon saakka. Toinen jakso alkaa kesätauon jälkeen ja jatkuu runkosarjan loppuun. Näet jaksoihin kuuluvat pelit kohdasta Superpesis --> Ottelut.

Jokainen jakso on oma pelinsä. Jakson vaihtuessa käyttäjän ja joukkueiden tiedot säilyvät, mutta joukkueen pelaajat on valittava erikseen joka jaksolle. Myöskään rahat eivät siirry jaksolta toiselle.

Pistepäivitykset

Superpesispörssin ylläpito ei suorita otteluiden tilastointeja, vaan tilastotiedot saadaan suoraan Pesäpalloliiton tulospalvelusta. Pisteet päivitetään mahdollisimman pian otteluiden pöytäkirjojen valmistumisen jälkeen. Pistepäivitys voi viivästyä huoltotoimenpiteiden, tilastopuutteiden, tietoliikennekatkoksien tms. vuoksi. Pisteet pyritään tällöin päivittämään mahdollisimman nopeasti, mutta on täysin mahdollista, että pistepäivitys suoritetaan vasta seuraavan vuorokauden puolella. Tilastopuutteissa kysymys on siitä milloin tilastot ovat Superpesispörssin saatavilla.

Pelaajavaihdot

Hyperpelillä saat suoraan käyttöösi täydet 20 vaihtoa. Jäljellä olevien vaihtojen määrä näkyy mm. Tee vaihtoja -sivulla. Voit myös vaihtaa vain lyöntijärjestystä vaihtamatta pelaajia.

Jotta vaihdot ovat voimassa seuraavassa pelissä, ne on tehtävä ja lähetettävä ennen ottelun alkua. Mikäli vaihdot tehdään ottelun alkamisen jälkeen, ovat vaihdot voimassa vasta sitä seuraavissa otteluissa.

 

Kysymykset ja palaute

Mikäli sinulla on kysyttävää pelistä tai haluat antaa palautetta, lähetä sähköpostia osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..